tisdag 18 oktober 2016

Tisdag den 18 oktober
Vaknade klockan sju och åt frukost innan jag åkte vidare. Har valt att åka gamla vägen från Västerås mot Köping, eftersom jag inte har bråttom och tycker att naturen är vacker i sin höstprakt. Efter Bäckby i Västerås västra utkant passerar jag en låg byggnad som är bekant från barndomen; Här låg Hans Mellinger Bil, en gång i tiden, en bilfirma pappa gärna åkte till för att titta på begagnade bilar, då han var i färd med att byta bil. Han kanske rent av åkte hit vid andra tillfällen också, slår det mig, bara för att han tyckte om att titta på begagnade bilar.
Efter Långängarna passerar jag Dingtuna. Minns den där gången då vi unga, 15 till 18 år gamla hade lånat mammas bil, en solblekt röd Volkswagen bubbla, från 1963. I en kurva gick det lite för fort, så bilen tippade över och lade sig på sidan i det leriga diket. Det blev en del plåtskador men gick bra i övrigt.
Halvvägs till Köping passerar jag Kollbäck, ett samhälle jag inte har några minnen av. Senare har Örebro passerats och jag svänger av väg 50 mot Nora, för att kunna åka på småvägar upp till sjön, där Rainer bor. Fin natur kantar min väg ända fram.



Rainer visar mig runt och det är fantastiskt så många fiffiga lösningar han har hittat på för att lösa vardagens bestyr och för att kunna utöva all den hobbyverksamhet han har på gång.

På kvällen åkte vi in till Lindesberg för att se en teaterföreställning. Det var mysigt och teaterpjäsen var tankeväckande.

Senare på kvällen blir det pizza och rött vin innan sänggående. En skön dag i goda vänners lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar