måndag 19 december 2016

Måndag den 19 december
Vaknat och det är dags för frukost. Internet fungerar fortfarande. Här tagit en lång promenad på den västra stranden, ut till udden, där man numera bygger något nytt hotellkomplex. Det blev en ordentlig promenad. Skönt att röra på sig.

Lite vila och sen en ny promenad. Följde med två från hotellpersonalen hem på eftermiddagen. Intressant att se boendemiljön i de enklare kvarteren. Människorna verkar ha en social trygghet med varandra. Mycket givande besök på flera sätt.



Sen fortsatte min promenad på egen hand och jag gick bland annat ner till piren.

Jag konstaterar att nu finns inga försäljare i Santa Maria som ens är i närheten av besvärliga. De verkar känna igen mig och hejar istället för att försöka hejda och sälja. Mysigt att heja på folket här. Det finns så många fina leenden att möta i det här livet.


Senare, tidig kväll, satt vi på en enkel restaurant (den till höger) då jag såg Paco-drummer (hög som ett höghus) tigga en cigarett av någon vid bordet bredvid vårt.

Jag pratade med honom och han sa, som vanligt, att han spelar på Buddy Bar, nu om en halvtimme. Andra i mitt sällskap vill få mig att förstå att Paco inte kommer spela på Buddy Bar, han snackar bara... Så, efter maten gav vi oss av till Buddy Bar.
På Buddy Bar såg vi Joel Silva uppträda tillsammans med några andra men ingen Paco.


Efter ett tag dök däremot Paco upp, väldigt upplivad och glad och det första han gjorde var att hälsa oss tre i sällskapet välkomna.


Han visade oss till ett bord inomhus, närmast scenen. Lite senare tog Joel en paus men han påannonserade mig först. Exklusivt att ha en djembetrummis på ena sidan och en som spelar cajon, på andra sidan. Vi tre spelade en dryg kvart. Första tio minuterna spelade och sjöng jag egna låtar och de kompade mig. Resten av tiden spelade jag riff som väckte nyfikenheten hos trummisarna. Det var roligt att leka med rytmer på gitarren och få respons från båda sidor, av nyfikna, duktiga trummisar.


Kul för mig att mötet på scen finns sparat i ett drygt femton minuter långt videoklipp, där man dessutom hör småroliga kommentarer, sånt man alltid missar då man står på scen. Malin och Mariette sitter och kommenterar och i bilden ovanför syns mannen i rutig skjorta, som i videon säger: "Go ahead" och "You are good", bredvid Joel, som sitter i samma soffa som Malin och Mariette. Kan vara kul att höra...



Efter det sätter vi oss på sidan och lyssnar på Luis Fortes och andra musiker som fortsätter på kvällens livescen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar