onsdag 7 december 2016

Tisdag den 6 december.
Idag på förmiddagen är det dags för en rundtur runt ön. Vaknade tack och lov av mig själv. Den telefon jag ställde väckning på, var avstängd. Idag är det den andra telefonen som gäller. Hann i alla fall äta frukost i lugn och ro, innan bussen kom förbi hotellet kl 8.35.

Vi har besökt ön största bukt, Murdeira. Där finns många semesterhus, köpta av bland annat italienare. Sen besökte vi fiskebyn Palmeira, väster om huvudstaden, som också har öns största hamn.




Därefter ett stopp vid Buracona, som är känt för klippor av lavasten och även grottor och 'det blåa ögat'. Därefter, också längst norrut, Fata Morgana, en plats, där man ser en tydlig hägring.



Sen åkte vi till Espargos, huvudstaden på ön Sal. Avslutningen på rundturen skedde därefter öster om huvudstaden, vid Pedra Lume. Där, mitt i en krater har man tidigare utvunnit och exporterar salt ut havsvatten. Nu är det Kap Verde som använder denna salt men det sker ingen export. Så nu är det turister som får en chans att bada, simma och flyta i 25% salthaltigt vatten.




Det var en lugn kväll och det är den andra dagen jag inte äter någon varm mat, ute på kvällen. Magen är lite i olag, kanske efter att jag ätit salladen till maten några av de första kvällarna. Annars är det inte mycket annat än mjölken till flingorna under första dagarnas frukost som kan vara tänkbar orsak till oroligheterna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar