onsdag 18 mars 2015

Onsdag morgon och jag ska lämna Las Palmas. Det känns inte bra, jag vill stanna här längre tid. Har sovit dåligt i natt, vaknar till ofta och undrar om jag försovit mig. Vaknar till väckarklockan i telefonen kl 7.20.

Har haft en väldigt lugn morgon. Har duschat, rakat mig och packat stora väskan och handbagaget. Sitter nu med frukosten bestående av det enklaste möjliga, kaffe, youghurt och tonfiskmackor.


Jag känner mig sorgsen att behöva lämna detta bakom mig. Jag trivs väldigt bra med att vandra runt i en stad som denna och gillar närheten till stranden och den flera kilometer långa strandpromenaden. Men nu är det över. Efter frukost ska jag gå till närmaste busstation för att ta buss 60 till flygplatsen.

Jag var lite tidig på väg till busstationen spå jag höll på att hinna med bussen kl tio men så tidigt ville jag inte lämna Las Palmas. Så jag tog en promenad längs med havet på den östra sidan. Kom till huvudgatan och gick in på den. Fortsatte till den västra stranden och stannade till flera gånger. Filmade havet och bergen bakom innan jag promenerade vidare. Passerade huset där det spelades på söndagskvällen och efter en knapp timme var jag tillbaka på busstationen. Träffade Joakim, från Malmö (som bodde Hi Tide), på bussen mot flygplatsen. Kul att snacka med honom och bussresan gick fortare. På flygplatsen har jag gott om tid.  Sätter mig där jag hittar ett eluttag för att ladda mobiltelefonen. Vid bordet bredvid sitter trevliga människor från Malmö som varit på den södra sidan av ön, i Mas Palomas. De har bara sett den turistiska sidan av ön, har aldrig varit i Las Palmas. Jag visar lite bilder från mitt och de från sitt. Jag och Ulrika har liknande musikintressen, så jag ska maila Ulrika min musik.

Ombord på flygplanet sitter jag på plats 36D vars ryggstöd är trasigt! Det går inte att fälla bakåt till ett rimligt viloläge. Sittande i upprätt ställning, under följande fem timmar, är något jag inte hade sett fram mot. Bovar, nej Novair, heter flygbolaget. Ser nu hur passagerarna framför mig fäller ner sina ryggstöd för att vila. Själv sitter jag upprätt och upprörd. Framförde mitt missnöje över stolsryggens steloperation till personalen så den ansvariga på planet har varit här och ser till att personalen bjuder mig på nån läskedryck och kaffe på resan.
Nu serveras jag iste och ombeds säga till, när jag vill ha kaffe eller te.
Sen skedde en förändring. En mamma och pappa med deras lilla barn, som satt längre fram, behövde till toaletten ofta och det var besvärligt då gången hela tiden var blockerad av personal med serveringsvagnar. De fick mitt säte och ett till bredvid, här långt bak i planet. Jag fick då platsen närmast fönstret och här går det åtminstone att fälla sätet lite mer. Så nu har jag sovit en timme och tydligen snarkat ljudligt. Vaknade och bjöds på en kopp kaffe av personal. Rart av dem att komma ihåg mina tidigare umbäranden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar